Hoe kan Rijkswaterstaat haar innovatieproces meer open inrichten met als doel om 30 procent duurzamer, 30 procent goedkoper en 30 procent veiliger te werken? Meer algemeen: hoe kan Rijkswaterstaat Open innovatie binnen de eigen organisatie beter organiseren?
Frismakers deed onderzoek naar de wijze waarop onder meer Unilever, Alliander, Groot composiet, DSM en Philips, haar Open innovatieproces heeft vormgegeven. Onderstaand het interview-verslag van de Shell-aanpak.
Shell’s Open innovatie lessen
Shell is met haar GameChanger en Venturing programma’s één van de voorlopers in Open innovatie. Dat is aanleiding voor Rijkswaterstaat om haar oren bij Shell te luister te leggen. Wat is de sleutel voor hun succes? Dit zijn vele factoren, maar misschien wel het belangrijkste is dat ze Open innovatie op board niveau hebben geborgd in hun organisatie. Thijs Jurgens is Vice President Innovation en heeft Open innovatie als primaire verantwoordelijkheid. Jurgens is naast het GameChanger programma, ook verantwoordelijk voor Shell Technology Ventures en Shell TechWorks. Vanuit zijn rol ziet hij ook een groot belang in het onderhouden van lange termijn relaties met universiteiten en entrepreneurial netwerken.
Waarom is voor Shell is Open innovatie (OI) zo belangrijk? Jurgens: “omdat we hiermee nieuwe relevante technologie aanwezig bij externe (grote en kleine) partijen, zoals bijvoorbeeld internet technologie, kunnen benutten”. Open innovatie binnen Shell is vooral gericht op de technologie. Ook in het domein Marketing wordt er van oudsher nauw samengewerkt met externe partners.
De grootste uitdaging van Open innovatie is de implementatie en commercialisatie van innovaties. Het betreft vaak complexe geïntegreerde systemen, waarbij kleine verstoringen in de productielijn enorme financiële gevolgen kunnen hebben. Eigen ontwikkelingen zijn makkelijker te implementeren omdat de ontwikkelaars bekend zijn met de processen en standaards. Het personeel heeft een natuurlijke neiging om zich behoudend op te stellen. Shell kiest ervoor om de interne gebruiker in een vroeg stadium te betrekken, om zo de weerstand voor ‘Not invented here’ te verlagen.
Ook RWS werkt aan complexe geïntegreerde systemen, met substantiële risico’s. Het “hakken in het zand gedrag”, is herkenbaar. De tip om interne gebruikers, service managers en ook inkoop vroeg te betrekken is voor RWS zeker relevant. Evenzo de tip om ontwikkelaars en vernieuwers, na de implementatie betrokken te houden, is kansrijk.
Om tot succesvolle Open innovaties te komen is het heel belangrijk om te weten wat wil. Je moet een boodschappenlijst hebben zodat je gericht op zoek kunt naar de antwoorden die je wilt hebben. Sinds de vroege jaren ’70 gebruikt Shell scenario’s om de toekomst te verkennen. Met de vraag “What if?” kun je de alternatieve weergaven van de toekomst onderzoeken. Hiermee kun je langetermijntendensen van economie, energie en aanbod, geopolitieke verschuivingen en sociale verandering, gebruiken als inspiratiebron voor innovatie.
Voorbeelden van Shell’s open innovatie aanpak:
COLOFON
Kemps, S.J.M. “Rijkswaterstaat leert van Open innovatie lessen Shell” – Frismakers
Bron 1: Jurgens, T. Vice president Innovation, interview 29 juli 2013
Bron 2: shell.com/global/future-energy/scenarios/what-are-scenarios.html
Achtergrond: Scenarioplanning en roadmaps SHELL
3 Comments
Workshop Afkijken mag! |
26/02/16 at 11:21
[…] Royal HaskoningDHV #KnowledgeManagement 13. supermarkt Coop #ELearning 14. DSM #OpenInnovatie 15. Shell #OpenInnovatie 16. Menzis #WaardeCreatie #InnovatieAgenda 17. ABN AMRO […]
Verslag workshop Knowledge Management R&D bij MARS |
11/03/16 at 14:53
[…] Workshop Afkijken mag! | op Rijkswaterstaat leert van Shell’s Open innovatie lessen […]
Geleerde lessen Open innovatie Unilever,… |
25/04/16 at 13:36
[…] Workshop Afkijken mag! | op Rijkswaterstaat leert van Shell’s Open innovatie lessen […]
Leave a reply