Frismakers deed onderzoek naar de wijze waarop onder meer Unilever, Alliander, Groot composiet, DSM en Philips, haar Open innovatieproces heeft vormgegeven. Onderstaand het interview-verslag van DSM.
Interview-verslag DSM & Open innovatie
Voor DSM is samenwerking in partnerships al decennia een beproefde vorm om te komen tot succesvolle innovaties. Vanaf 2007 is Open innovatie tot speerpunt in de aanpak gemaakt met onder meer de benoeming van Rob Kirschbaum tot Vice president Open Innovation. Rob rapporteert aan de CEO. De OI stafafdeling bestaat uit 4 fte. Haar rol is om OI binnen de organisatie aan te jagen en de OI strategie en tools te ontwikkelen. Onder Open innovatie wordt verstaan alle projecten waarin externe partners in meer of mindere mate bijdragen aan de van ontwikkeling van nieuwe producten, technologieën en modellen. 80% Van de projecten binnen DSM zijn een vorm van OI. Open innovatie wordt als een belangrijk middel gezien om de beste producten op een snelle en efficiënte wijze, op de markt te brengen. Als dit doel bereikt kan worden zonder externe hulp, dan is dit ook prima.
Beproefde aanpak:
OI in de praktijk
In 2011 gaf R&D in Nederland ruim € 237 miljoen uit aan onderzoek en ontwikkeling. Binnen de business groepen zijn circa 2500 fte betrokken bij innovatie. Vormen van OI:
Allianties. Binnen de business groepen zijn allianties een veelvoorkomende vorm van OI in de praktijk. Een lichte vorm van een alliantie is bijvoorbeeld een samenwerking met de looptijd van 1 jaar, op 1 marktsegment met een team van 2 a 3 personen. Een voorbeeld van een omvangrijke alliantie (deal >100 miljoen euro) is die met een grote Amerikaanse graan coöperatie voor de productie van Bio fueles met graanafval.
In de keuze voor een alliantie zijn Time-to-market (kan ik het versnellen door met buiten samen te werken), het verwerven van kennis, risico’s delen en nieuwe markten veroveren, de belangrijkste redenen om een alliantie te sluiten. De risico’s bij allianties zijn:
o Wie is er verantwoordelijk als er iets mis gaat. Productaansprakelijkheid
o Dat het komen tot goede afspraken, veel tijd in beslag neemt
o Culturele verschillen: met name verschillen in cultuur met private partijen waarbinnen beslissingstrajecten anders verlopen dan binnen DSM.
IP Landscape. Deze afdeling analyseert patenten met als doel hier gebruik van te maken. Of op welke tereinnen is er juist ruimte voor het inbrengen van een patent. Een voorbeeld is een patent van een concurrent dat omschrijft hoe je kobalt uit verf kunt halen. Dit gecombineerd met een eigen patent is samenwerking uit voortgekomen.
Het DSM Innovation Center (400 fte) stimuleert en versnelt, wereldwijd innovatie. De disciplines binnen het centrum zijn:
Voorbeeld cases Open innovatie
In de periode 2007 tot nu, zijn er diverse vraagstukken extern uitgezet. Een bekend voorbeeld is de Resins-case. Voor het lamineren van tafels voldeed de DSM coating onvoldoende. De betreffende R&D afdeling heeft in nauwe samenwerking met de marketing afdeling, de vraagstelling zo geformuleerd dat deze ook voor niet-coating specialisten begrijpelijk werd. Naast de probleemstelling is ook gecommuniceerd wat er al geprobeerd was en met welk resultaat. De case is via verschillende kanalen gecommuniceerd, onder meer via LinkedIn en Slideshare. De eigen specialisten hebben de ideeën geselecteerd.
Geleerde lessen:
Andere cases zijn Engineering plastics; een design opdracht waarop honderden reacties zijn binnengekomen. De case Dyneema (sterke vibers) waarbij deelnemers via onder meer Facebook werden uitgedaagd om nieuwe toepassingen voor een jachten en zeilboten, te bedenken.
Open innovatie imago van DSM
Op de volgende terreinen gebruikt DSM OI in haar corporate communicatie:
Toekomst & wensen
De volgende topics worden ook voor de komende periode als kansrijk gezien om te stimuleren:
Lees-tips:
WEBSEARCH
Het DSM Innovation Center
In Urmond is het DSM Innovation Center gevestigd, aldaar opgericht in 2005. Het Innovation Center stimuleert en versnelt innovatie binnen DSM wereldwijd.
Enkele honderden specialisten werken nauw samen met de businessgroepen bij de ontwikkeling van nieuwe producten, technologieën en modellen. Het biedt onderdak aan het Chief Technology Office, aan onze Venturing & Licensing deskundigen, aan de groeiplatforms in biotechonologie, geavanceerde coatings en medische biomaterialen en aan onze zogeheten Incubator, een ‘kraamkamer’ waar tal van nieuwe product- en serviceconcepten worden ontwikkeld. Innovatie krijgt uiteraard ook vorm vanuit de verdere mondialisering van DSM. In de nabije toekomst zullen Innovation Centers worden geopend in China en India.
COLOFON
Doelstelling : Het vangen van geleerde lessen Open innovatie programma DSM
Datum : 27 juni 2013
Geïnterviewde : Arjan Rensma, Innovation and Venturing DSM
In opdracht van : Paul van der Kroon, principal counsellor bij Rijkswaterstaat
Afgenomen door : Suzanne Kemps, Frismakers Company
4 Comments
Disruptieve innovaties in 2016 | Frismakers
17/12/15 at 11:09
[…] van nieuwe succesvolle business modellen. Ook daarom zijn Start-ups interessant. Het advies van DSM is om Start-ups niet (te snel) te incorporeren, neem liever een […]
Geleerde lessen Open innovatie Unilever,… |
08/01/16 at 17:34
[…] Disruptieve innovaties in 2016 | Frismakers op Open innovatie programma DSM […]
Workshop Afkijken mag! |
26/02/16 at 11:20
[…] #InnovationCentre 12. Royal HaskoningDHV #KnowledgeManagement 13. supermarkt Coop #ELearning 14. DSM #OpenInnovatie 15. Shell #OpenInnovatie 16. Menzis #WaardeCreatie #InnovatieAgenda 17. ABN AMRO […]
Verslag workshop Knowledge Management R&D bij MARS |
11/03/16 at 14:39
[…] Workshop Afkijken mag! | op Open innovatie programma DSM […]
Leave a reply