Actueel

De directie van Danone wilde haar eigen innovatieproces versnellen. Intern onderzoek wees uit dat dit mogelijk zou moeten zijn. Met drie verschillende projecten hebben we aangetoond dat in één week het werk van drie maanden gerealiseerd kan worden. Op 11 Maart presenteerde John Mensink (Packaging Development at Danone Nutricia Research), Benjamin Sieters (Jr. R&D Communications Manager at Danone Nutricia Research) en Minke Buizer (Scrum-master at Frismakers), de resultaten. Behalve de medewerkers, waren er ook collega’s aanwezig van BASF en Mars, om kennis te nemen van de geleerde lessen.
Aanleiding – De directie van Danone wilde haar eigen innovatieproces versnellen. Intern onderzoek wees uit dat dit mogelijk zou moeten zijn. Met drie verschillende projecten hebben we aangetoond dat met een Agile programma, het werk van drie maanden in één week gerealiseerd kan worden.
Fig. = Toelichting Agile en de gebruikte kernwaarden

agile2

Frismakers heeft met Nutricia Danone het ‘Acceleration week –programma’ ontwikkeld en uitgevoerd. We stelden teams in staat om het innovatietraject drastisch te versnellen. Het programma was gebaseerd op Agile en Scrum, waarbij intensief is samengewerkt, met een hoge mate van focus en in elkaars fysieke nabijheid.

Fig. = Schematische weergave van het Acceleration programma

aweek

Met een Preparation Day hebben we de versnellingsweek inhoudelijk goed voor kunnen bereiden. Hierdoor hadden we goed zicht op mogelijke struikelblokken en verkregen we meer inhoudelijke kennis. Met deze dag creërden we draagvlak bij de projectleider en verkregen we inzicht in de samenstelling, de dynamiek en het niveau van de groep.

Het programma van de versnellingsweek is zo opgebouwd dat zowel voor extraverte, introverte deelnemers en voor deelnemers met verschillende bioritmes voldoende diversiteit is in het programma. Met development classes is extra aandacht besteed aan groep specifieke ontwikkelvraagstukken zoals time management of business modelling. Met deze drie versnellingsweken heeft Danone inzicht gekregen in de wijze waarop ze nu en in de toekomst, haar innovatieproces kan versnellen. De ontwikkelde methode vormt de basis voor in Acceleration weeks die Danone in samenwerking met Frismakers in 2015 en 2016 organiseert.

Deel dit
Leave a reply

Geen robot? *

Back to top