Het begint allemaal met wat wij een Massive Transformative Purpose (MTP) noemen: een hoger doel om iets radicaal te veranderen, de wereld te verbeteren. Voor AirBnb en Uber is dat: de beschikbare capaciteit van respectievelijk kamers en auto’s beter inzetten, duurzaamheid dus. Het zeer snelgroeiende uitvindersplatform Quirky heeft als MTP: ‘uitvindingen toegankelijk maken’. Ze mikken vanaf het begin af aan hoog, heel hoog. Logisch: wie laag mikt, zal ook niet zoveel voor elkaar krijgen. Zo’n doel zorgt ervoor dat je mensen zowel binnen als buiten je organisatie enthousiast krijgt voor wat je aan het doen bent. Een positieve bijdrage aan een verandering in de wereld motiveert mensen meer dan: “we willen een hogere winst halen”.
Mensen willen er graag bijhoren als je een aansprekend doel hebt, een MTP is de lijm van je organisatie. Cruciaal is dat het management in alles uitstraalt dat dat MTP oprecht is. Een mooi voorbeeld is Coca Cola. Hun MTP is “Refresh the world”, de wereld verfrissen. Toen in 2013 een tyfoon de Filipijnen trof, besloot Coca Cola om het hele advertentiebudget voor dat land te steken in het verschaffen van schoon drinkwater aan de getroffenen. Dan laat je als management zien dat het je menens is, en zullen je medewerkers harder gaan werken om het doel te bereiken. Coca Cola presteert sinds ze dat nieuwe doel hebben veel beter: ze zijn hard op weg om binnen tien jaar hun omzet te verdubbelen.
Als je dan kijkt naar Nederlandse bedrijven: wat zijn hier nou de spannende, ambitieuze, radicaal vernieuwende missies? Dat moet echt veel beter. Niet dat het makkelijk is: een doel moet authentiek zijn, moet bij een bedrijf passen en het moet niet teveel kopiëren wat er al is. Als jij óók de wereld wilt verfrissen, zal het niet werken.
Dit artikel is geschreven naar aanleiding van de presentatie van Wim de Ridder tijdens de Kick-off van Living Green georganiseerd door Frismakers in oktober 2015.