De Dutch Design Week is qua congressen en events een vreemde eend in de bijt. Het is niet-commercieel en artistiek. Vorig jaar zijn wij met de vernieuwers van Enpuls, FrieslandCampina, Philips en Alliander, onze blik verruimt tijdens het bezoek aan de Dutch Design Week (DDW) in Eindhoven. Benieuwd naar wat dit ons bracht [lees meer]. Of bekijk het Programma DDW 2017.
Op een traditionele beurs presenteren veelal commerciële partijen hun producten en innovaties. Bijzonder aan de Dutch Design Week is dat het aanbod wordt gevormd door 2500 designers die op ruim 100 locaties, hun concepten presenteren. De creativiteit en de autonomie van ontwerpers wordt vaak gebruikt om een maatschappelijk probleem op te lossen.
Zoals de Onkruidenier, twee jongens die in de wijk met bewoners van onkruid gerechten maken en hiermee bijvoorbeeld de discussie over fijnstof op gang brengen. Of neem het voorbeeld van Tamara Orjola, die in Letland tussen de naaldbomen opgroeide en die van de dennennaalden die eerder restafval waren, nu de vezels verwerkt tot papier, textiel en composietmateriaal voor meubels. Een lamp die zacht is als een knuffel en reageert op aanraking, die onze relatie tot de voorwerpen om ons heen ter discussie stelt.
Ook veel technologische innovaties vanuit onder meer de technische universiteiten en waterschappen. Ook veel succesvolle voorbeelden van community design op het gebied van Agri, Food en bewonersparticipatie.