Actueel

De R&D afdeling van Mars, verantwoordelijk voor de producten Snickers® en Twix®, werkt vanuit negen vestigingsplaatsen verspreid over de gehele wereld. Dit is historisch zo gegroeid en heeft voordelen omdat je hiermee optimaal verbonden bent met de afzetmarkten. Het nadeel is dat kennisdeling tussen de verschillende R&D afdelingen, niet vanzelfsprekend is. Sandra van den Berg (Global Bars GST Director- Snickers® and Twix®) onderkent dit en heeft Frismakers gevraagd om mee te denken over de wijze waarop kennisdeling binnen de R&D organisatie verbetert kan worden.

Het werk van de R&D teams heeft betrekking op het standaardiseren van de kwaliteit en efficiency van de productie, innovatie en realisatie en het opbouwen en implementeren van technische expertise. Het hebben van up-to-date kennis draagt bij aan de efficiency van de R&D teams.

Aanpak
Op de thema’s Sharepoint en Elearning heeft Frismakers cases geselecteerd. In onderstaande afbeelding staan de belangrijkste inzichten die het team GST R&D, uit de cases hebben geselecteerd. De volledige cases zijn beschikbaar, mail suzanne.kemps@frismakers.com.

Inzichten
Met name de cases van Coop, ABN AMRO, Shell en ingenieursbureau RHDHV, hebben geleidt tot het volgende learnings. Mars onderkent drie hoofd domeinen, die onderling sterk afhankelijk van elkaar zijn (Sharepoint als kennisbank, Online community, Mars College).

Frismakers_VerslagKM_Mars_febr2016pag2a
Terugblik
De 2 uur durende workshop was een experiment om te onderzoeken op welke wijze cases uit andere branches Mars verder kunnen helpen bij de verdere professionalisering van de eigen organisatie, in het bijzonder Knowledge Management (KM). Deze manier van werken is positief ontvangen. In een korte tijd is er focus en visie ontstaan op een drietal aandachtsgebieden.


Deel dit
2 Comments
Back to top